În vizită la „Comandament”

februarie 25, 2009

Aseară am fost invitatul Ioanei la „Şcoala de Folk” din El Grande Comandante. Nu mai fusesem acolo, aşa ca întraga seară a fost presărată cu surprize. Nu voi vorbi în cele ce urmează despre ce am făcut pe scenă. Îi voi lăsa pe cei care au fost acolo să spună cât de bine sau rău a fost…

Va fi o cronică a celui de pe scenă despre cei din faţa lui…

Aşadar, orele 19:15, intrarea in El Grande Comandante. „Treaba” se intampla la „etajul -2” aşa ca mi-a luat ceva să găsesc drumul. Mă simţeam ca într-un joc pe care l-am jucat in weekend. Ei, dar intr-un final am reuşit. Subsolul 2 al „Comandamentului” este un fel de Expirat mai mic. Sunetul bunicel. Mesele aşezate cam stângaci, din păcate pentru circa 60% din cei care veniseră; pentru ei prezenţa mea pe scenă a fost doar o experienţă auditivă.
Publicul… asta a fost partea cea mai nouă pentru mine… publicul… Care în mod ciudat asculta… veniseră cu toţii acolo ştiind că o să se cânte. M-am simţit ca într-o sală de spectacole, nicidecum ca într-un club. Recunosc, la început sentimentul mi s-a părut ciudat, obişnuit fiind ca la o cântare să încerc să acopăr „publicul”… Nu vreau să supăr sau să jignesc pe nimeni, dar aşa ar trebui să fie peste tot. Ce vreau eu să spun este că omul de pe scenă ar trebui respectat şi tratat ca atare. Adică tocmai invers decât se întâmplă în majoritatea locurilor în care se cântă. Nu ca o bandă pusă pe shuffle ci ca un om care vrea să transmită ceva. Şi este atât de greu să transmiţi „ceva-ul” tău, atunci când abia îţi auzi gândurile. E atât de greu să cânţi pentru nişte oameni care îşi strigă în faţa ta prietenii aflaţi în cealaltă parte a barului. Nu mă înţelegeţi greşit. Se vorbea şi aici. Dar se vorbea parcă mai puţin şi mai în şoaptă. În rest, lumea venise să asculte şi să simtă.

I-am auzit pe mulţi vorbind despre cum artistul trebuie să-şi câştige publicul. Sunt de acord. Dar şi reciproca este perfect valabilă. Publicul care nu a reuşit să câştige respectul celui de pe scenă a dat banii pe bilet de pomană. Din start. Ai venit la un concert. Ai dat un ban. Ascultă. Dacă îţi place, aplaudă. Dacă nu, nu. Dragă spectatorule, ai, din păcate sau din fericire o putere mult mai mare decât îţi dai seama. Puterea de a aprecia. Obiectiv. Tu eşti acolo şi primeşti ceea ce îti transmite cel de pe scenă. Dacă îţi place, stai şi îl asculţi. Dacă nu, te duci în altă parte. Nu deveni indiferent la ce se întâmplă în faţa ta. Nu te comporta ca şi cum e totuna să-ţi cânte un player sau un om cu o chitara, live.

Aseara am simţit pe pielea mea cum e să fii ascultat. Devii responsabil. Te bucuri când îţi iese un cântec. Îţi vine să te dai cu capul de pereţi la cea mai mică greşeală. Pentru asta, îi mulţumesc publicului din El Grande Comandante.
Pentru că m-a făcut să mă bucur şi să mă întristez în faţa lui.
Pentru că m-a ascultat.

3 răspunsuri to “În vizită la „Comandament””

  1. anna Says:

    Dragos, imi pare rau ca nu pot fi de acord cu tine…nu inseamna ca daca se vorbeste nu esti ascultat sau daca nu se vorbeste ….ca esti ascultat…Parerea mea este ca atunci cand canti intr-un club iti asumi riscul de a canta pt un public ceva mai galagios…poate este greu….dar meritul este cu atat mai mare…Noi care venim in locurile in care voi cantati….venim sa va ascultam si in acelas timp sa ne vedem cu prietenii….poate unii sunt mai agitati…Si…totusi publicul ala galagios canta cu voi…..simte ceea ce transmiteti voi de pe scena….
    Daca am vrea sa stam ca intr-o sala de spectacole…. am merge la spectacole…
    Sper sa te mai gandesti…si sa nu mai judeci asa dur publicul galagios…care te asteapta sa il (in)canti si de acum in colo

  2. andra Says:

    Eu sunt de acord cu toate cele spuse de tine Dragos…este adevarat ca te duci in club sa te intalnesti cu prietenii,dar cred ca poti sa te abtii sa nu urlii din toti plamanii(cat de multi detii,de la om la om)sa faci concurenta celui de pe scena,gest care denota lipsa de respect si fata de el(a se citi cel ce canta)si fata de cei care mai incearca sa-l asculte…
    In fine…trebuie sa-i dau dreptate annei,te mai asteptam si in cluburi cu public mai galagios:P ca ne esti drag si sper sa ne ierti din cand in cand…

  3. boerudragos Says:

    Ca raspuns la ambele comentarii… este una să auzi publicul cântând odată cu tine şi alta să-i auzi vorbind (a se citi „urlând”) despre altceva… Cum am spus şi in cronica de mai sus: „Nu mă înţelegeţi greşit. Se vorbea şi aici. Dar se vorbea parcă mai puţin şi mai în şoaptă. În rest, lumea venise să asculte şi să simtă.”
    Mai e ceva… receptivitatea la cântecele noi… în mod ciudat, lumea preferă să asculte cântece cunoscute… Nu zic acum că oi fi eu cine ştie ce Clapton sau Dylan, dar am convingerea că melodiile scrise de mine transmit ceva (aşa spun unii – care de ceva vreme mă bat la cap sistematic să scriu şi altele).
    Cât despre publicul „galăgios”… Anna, nu te supăra pe mine, dar cred că i-ar fi totuna (lui, publicului) dacă îi cânt eu, sau dacă i-ar cânta altcineva… adică ei nu mă vor pe mine neapărat. Vor fondul sonor asigurat pentru discuţiile lor. Şi asta poate face orice „cântăcios”.
    Poate sunt rău sau prea categoric. Dar, repet, asta simt. Ceea ce nu înseamnă că nu le voi mai cânta „galagioşilor”. Printre ei sunt cu siguranţă şi câţiva care ascultă. Pentru ei mă voi urca în continuare, pe orice scenă.


Lasă un comentariu